Slik togturer pleide å være
I toppåret like etter første verdenskrig fraktet de smalsporede damptogene på Setesdalsbanen over 420.000 passasjerer. Nå er det mellom 25.000 og 30.000 i året som opplever den unike og fantastiske jernbanestrekningen.
Den åtte kilometer lange strekningen mellom Grovane og Røyknes er helt unik i Norden. Du kjører over broer, gjennom tunneler og i et område med bratte fjell og gamle elvestryk. Du passerer den gamle gården Paulen og ruinene etter Kringsjå kraftstasjon. Det var i dette området Statkraft ble til for over 120 år siden. Setesdalsbanen er unik med sine smale spor og sin store samling vogner og materiell. Du passerer Vrengen, der snørasene gikk i fordums tid. Ett år måtte passasjerene feire jul innesnødd og innestengt. Det kan du lese mer om i boka Fra gamp til damp.
Banen åpnet i 1896. Den skulle frakte nikkel fra nikkelverket på Evje og den skulle transportere tømmer til kysten og varer og gods til Byglandsfjord. I 1962 hadde bilismen overtatt og banen ble lagt ned. Takket være ildsjeler i Setesdalsbanens venneforening ble driften allerede i 1964 tatt opp igjen - nå som en museumsjernbane.
Setesdalsbanen kjører mellom juni og september hvert år. Priser og rutetider finner du her
Besøksadresse: Innbyggertogret i Kulturhuset, Venneslamoen 19
Postadresse: Postboks 25, 4701 Vennesla
Åpningstider:
Mandag - fredag 10.00 - 14.00
Sentralbord:
Mandag - fredag 09.00 - 15.00
Tlf.: 38 13 72 00
post@vennesla.kommune.no
https://vennesla.kommune.no
Org.nr.: 936846777